Door Sergio Torres

Dit ondernemersverhaal gaat over Karim, een van de grootste talenten in de modewereld en nu aanwezig op de Paris Fashion Week.

Opvolgen:

De Paris Fashion Week is weer gestart, en wat een spektakel is het. Het evenement wordt gehouden op verschillende locaties in de stad en wordt beschouwd als de meest prestigieuze van de vier grootste modeshows in de wereld.

Tijdens het evenement zullen de allergrootsten hun nieuwe collectie tonen.  Vanuit Nederland worden we onder andere vertegenwoordigd door een groot talent: Karim Adduchi. Karim is een unieke en opkomende ondernemer, maar tevens iemand met een levensverhaal dat het vertellen waard is. Hij presenteert tijdens de Paris Fashion Week zijn nieuwe collectie, een collectie die een ode is aan zijn verleden: de Berbervrouwen uit Marokko. En in zijn verleden schuilt tevens het unieke van zijn verhaal. Zijn verleden heeft impact op zijn werk, en zijn werk zorgt ervoor iedereen hem wil spreken en dat hij te vinden is in ieder gerenommeerd fashion magazine.

Karim is geboren in een kleermakersfamilie in Marokko. Hij groeide op tussen de naaisters in het bedrijfje van zijn ouders. Zijn vader vertrok echter naar Barcelona toen Karim nog jong was, omdat van het geld dat in Marokko verdiend werd, de familie niet onderhouden kon worden. De rest van de familie bleef achter in Marokko. Niet lang daarna echter, ging de toen nog jonge Karim bij zijn vader wonen. De Tamazight-sprekende Karim ging naar school in Spanje, zonder een woord Spaans te spreken. Hij maakte gebruik van tekeningen om zich uit te kunnen drukken naar anderen. Zijn leraar was onder de indruk en kwam met het idee om hem naar Cal’Oller institution te sturen, om hem een soort van essentieel menselijke taal te laten ontwikkelen. Een taal die communiceren mogelijk maakt zonder woorden of context. Karim werd zich steeds meer bewust van de impact van wat hij deed en zijn werk begon ook op te vallen in Nederland. Hierdoor werd hij in 2010 naar Nederland gehaald, om te studeren aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Tijdens de afstudeershow aan de Gerrit Rietveld Academie was hij al snel publiekslieveling. Met zijn collectie ‘She Knows Why The Caged Birds Sings’ wordt hij ook in het buitenland opgemerkt. Daar blijft het niet bij, want na het behalen van zijn diploma behaalt hij succes na succes. In 2018 wint hij de Amsterdam Cultural Business Award en wordt hij door Forbes genoemd in het lijstje van 30 persoonlijkheden om te volgen.

Je vraagt je nu misschien af, wat maakt Karim nou een unieke ondernemer? Wat kunnen we van hem leren? Het belangrijkste schuilt volgens Karim zelf in het niet voorkomen van het woord ‘impossible’ in zijn woordenboek. Onmogelijk bestaat niet, net zomin als falen bestaat. Falen moet je zien als iets dat niet gelukt is, waar je van leert en een volgende keer beter doet. Die drive wordt voornamelijk ingegeven door wat hij het liefste doet: mensen verwonderen met fashion. In al de jaren die achter hem liggen verdiende hij geen geld, had hij geen klanten en wilde geen enkel blad over hem schrijven. Maar hij bleef werken aan de droom, het verwonderen van mensen met fashion, omdat ‘impossible’ niet bestaat.

Een andere reden voor succes, hoe je succes dan ook wilt definiëren, is het omringen van jezelf met mensen die beter en slimmer zijn op bepaalde gebieden. Op die manier kun je naar ideeën luisteren die niet van jou zijn, maar wellicht wel goed zijn. Die ideeën kun je waar nodig meenemen in het vormen van je eigen werk. Zorg er ook voor dat je mensen om je heen hebt die dingen kunnen die jij niet kunt of wilt doen. Succes is namelijk zelden het verhaal van één persoon en de meesten waren zonder anderen niet gekomen waar ze nu zijn.

Succes Karim, tijdens de Paris Fashion Week en daarna!