Door Sergio Torres

In 2018 werd er € 329 miljoen opgehaald met crowdfunding. In dit blog lees je alles over een goede campagne en lenen bij de crowd.

Opvolgen:

Sinds het online gaan van crowdfunding is deze financieringsmethode zo snel gegroeid, dat het voor ondernemers een reële mogelijkheid is geworden om op deze manier succesvol kapitaal te verzamelen. Om je een beetje een beeld te geven: In Nederland is crowdfunding, volgens de website crowdfundingcijfers, in 2018 gegroeid  met 48% naar 329 miljoen. Een crowdfunding campagne presenteer je online, vaak op een van de crowdfundingplatformen die Nederland rijk is . Eén van de grootste factoren die het succes van zo’n campagne bepaalt, is je crowdfunding profiel en hoe goed dat profiel het verhaal van je investeringskans vertelt. En dat gaat voor de investeerder vaak over zowel een enthousiast verhaal, als over rendement.

Je profiel is het gereedschap dat je in staat stelt investeerders te vinden en geeft je de mogelijkheid je plan te toetsen bij een grotere groep. Hoe robuuster en informatiever je verhaal is, hoe groter de kans dat je nauw verbonden investeerders aantrekt. Het is dus van vitaal belang dat je op een heldere manier de waardepropositie, prestaties van het bedrijf, kracht van het managementteam, belangrijke investeerders en strategische partners/klanten neer zet. Daarnaast is inzicht in jouw financiële positie ook van groot belang. Jij zou ook als investeerder ook willen weten of je geld terug krijgt en het liefst of daar ook een goed rendement op verwacht wordt. Op je profiel hoef je niet in detail te gaan over je financiële situatie, maar zorg er wel voor dat je de gegevens gereed hebt. Want juist de grotere investeerders heb je nodig voor een succesvolle campagne en deze willen meer inzicht. Niet alleen voor hun aanzienlijk grotere financiële bijdrage in vergelijking met de rest, maar ook omdat zij er voor zorgen dat anderen ook gaan meedoen.

De puntsgewijze instructie over het opzetten van een crowdfunding campagne hieronder kan je helpen deze belangrijke punten op te nemen in je profiel. Het is echter niet zo dat je er al helemaal bent als je profiel eenmaal staat als een huis. Het is net zo belangrijk om het actief onder de aandacht te brengen.

De basis van je crowdfunding campagne

  • Logo - Voeg het logo van je bedrijf toe. Een visuele kapstok voor je onderneming en waar het voor staat.
  • Video - Maak een video van 2-3 minuten waarin je op een krachtige manier vertelt over de investeringskans die jouw product, activiteit of project biedt.
  • Slagzin - Leg de unieke waardepropositie uit in een kort, overtuigend geheel van niet meer dan 140 karakters.
  • Locatie - Voeg de locatie van je bedrijf toe.
  • Social media en website - Verbind het profiel met je social mediakanalen en website als bewijs van de activiteit van je onderneming.

Het profiel van jouw onderneming

  • Bedrijfsoverzicht - Leg uit waarom je het bedrijf bent gestart, hoe het zich onderscheidt van de concurrentie, wat de sleutel tot succes is en de reeds behaalde successen.
  • De belangrijkste klanten en partners – Benoem hier je klanten en partners om te laten zien hoe het bedrijf van de grond komt.
  • Pers - Link naar artikelen in de media met meer informatie over je campagne en je onderneming.

Visualiseer zodat je campagne emotie oproept bij investeerders

Dit is het deel van het profiel waar je de onderneming op een visueel aantrekkelijke manier presenteert. Je kunt het product laten zien, grafieken om je groei te illustreren gebruiken of andere relevante informatie tonen.

Toon je prestaties en deel testimonials

  • Prestaties - Kies vier of vijf punten die het beste laten zien dat het bedrijf presteert. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn de groei, gebruikers, interacties en bereikte mijlpalen.
  • Getuigenissen - Kom met quotes van investeerders en klanten die aangeven waarom zij hebben geïnvesteerd of een klant zijn.

Succesvolle bedrijven hebben sterke teams

  • Leiderschap - Toon het management team. Dit team is uiteindelijk waar investeerders in investeren, dus is het ook belangrijk geïnteresseerden kennis te laten maken met het hele team. Zorg ervoor dat alle skill aanwezig zijn in het team die nodig zijn om van jouw bedrijf een succes te maken.
  • Key-investeerders - Als je grote key-investeerders hebt, laat zien wie dit zijn. Dit bewijst dat meerdere mensen geloven in het succes van deze onderneming. Trek deze investeerders aan door ze meer inzicht te geven in je financiële gegevens.
  • Raad van advies / adviseurs - Noem ook de raad van advies of adviseurs, omdat deze validatie voor het bedrijf en de campagne toevoegt. Bovendien bewijst dit aan investeerders dat je open staat voor adviezen van anderen en bereid bent om te leren.

Het profiel van je investering

  • Financiele behoefte - Hiermee maak je duidelijk welk totaalbedrag je probeert te verzamelen, voor wat het is en wat het minimumbedrag is voor een investeerder om in te kunnen stappen.
  • Elevator pitch - Investeerders moeten kunnen lezen wat het probleem is en hoe je die gaat oplossen.
  • Campagne details - In deze sectie kun je de precieze voorwaarden voor de crowdfunding campagne kwijt.
  • Documenten - Denk aan downloadbare documenten voor je campagne zoals een basis voorwaardenblad, investeerder pitch deck, een management samenvatting en een investeringsanalyse waarin inzicht wordt gegeven op de statistieken omtrent de deal.

Heb je hulp nodig met je financieringsaanvraag of het regelen van financiering via crowdfunding? Daar zijn we voor! Je kunt je aanvraag eenvoudig starten met onze LoanStreet tool voor zakelijke leningen.