Door Bastiaan Burgwal

De 'ratrace' ondernemer is terug en dat is zorgelijk. Ook vlak voor de recessie van 2007 was de focus vooral op veel geld verdienen.

Opvolgen:

De wereld drijft bijna op data anno 2019 en op basis van die data constateren we iets zorgwekkends: veel handelingen van ondernemers vertonen gelijkenissen met handelingen van ondernemers vlak voor de recessie van 2007. Meer en meer ondernemers richten zich op het werken om geld verdienen en niet op het waardecreërende ondernemen. Veel ondernemers worden ook lakser en maken daardoor meer fouten. Dit is een zorgelijke ontwikkeling zo vlak voor een mogelijk nieuwe recessie. Ook wordt dit gedrag gestimuleerd door sommige financiers, die het niet zo nauw nemen met de zorgplicht van een financier en werkelijk elk wild plan financieren tegen een hoge rente. 

De 'ratrace' ondernemer

Uit onze statistieken blijkt dat meer en meer ondernemers aan het werken is voor geld en dat dit de primaire drijfveer voor het ondernemerschap is. Ze zijn op zoek naar waar geld verdiend kan worden en niet naar waar ze rendement kunnen maken of waarde kunnen toevoegen. Uit de data blijkt bijvoorbeeld dat ondernemers meer verschillende type opdrachten hebben en dit steeds meer met inhuur van externen oplossen, waardoor de winst absoluut hoger is maar het rendement op de omzet lager en lager wordt. De oorzaak lijkt te liggen in het mee willen doen aan de 'ratrace', zowel zakelijk als privé. Wat doet en heeft mijn buurman? Want dat wil ik ook. Om mee te kunnen doen aan de ratrace zijn ze meer aan het kopiëren en minder aan het ondernemen. De originaliteit is aan het dalen. Het geld dat verdiend wordt, wordt niet besteed aan waardecreërende middelen zoals mensen, innovatie en productie. Het geld wordt besteed aan geld kostende middelen zoals de duurdere (lease) auto, het luxer maken van het kantoor en andere weinig waarde toevoegende zaken.

Privé onttrekkingen stijgen en het aantal fouten neemt toe

Een andere trend die we zien, is dat de onttrekkingen uit de organisatie stijgen om te kunnen voorzien in het privéleven. Ook zien wij dat het steeds minder relevant wordt om de financiële zaken goed op orde te hebben. Dit blijkt onder meer uit de langzame stijging van de debiteurendagen. Ook al stijgt dit gemiddeld maar langzaam, het is toch een zorgelijke ontwikkeling die uiteindelijk druk op de cash flow kan leggen. Op dit moment voelen ondernemers echter de pijn niet, want er wordt toch genoeg geld verdiend, dus wat later betalen doet ons geen pijn. Totdat de recessie er weer  dan gaan we dat wel degelijk voelen. Ook blijkt uit de data dat het aantal correctieboekingen - in de boekhouding van een onderneming -  aan het stijgen is. Dit is een duidelijke indicatie dat er meer fouten worden gemaakt in de organisatie, maar ook bij de klant. Hierdoor zal uiteindelijk ook de klanttevredenheid dalen. Als kers op de taart zien we ook steeds meer nieuwe en hele dure financiers, die hier een steentje aan bijdragen. Deze financiers zijn er niet om de ondernemer te helpen, maar om een zo’n groot rendement te halen en daarbij is het mogelijk kapotmaken van deze ondernemer een onderdeel van hun businessmodel.

De waardecreërende ondernemer

Gelukkig zien wij dat het ook anders kan. Bij een grote groep ondernemers zien wij wel degelijk de calvinistische instelling. Ondernemers die iets willen veranderen en niet beïnvloed worden door de 'ratrace'.  

De waarde creërende ondernemer is niet bezig met meer geld verdienen, maar met waardecreatie. Deze ondernemer is niet bezig met zijn buurman en is niet bang om anders te zijn, waardoor hij niet belemmerd wordt om op zoek te gaan naar nieuwe manieren om een probleem op te lossen. Ook investeert hij in waarde creërende middelen zoals innovatie, onroerend goed en mensen en rijdt hij niet in een overbodige dure auto.

Cash(flow) is king

Misschien wel het saaiste deel van ondernemen is het voeren van de administratie. Verstandige ondernemers snappen echter hoe belangrijk dit is, en dat cash(flow) nog steeds king is en daarom inzicht belangrijk is. Cashflow vertelt hoe een ondernemer met geld omgaat. Veel ondernemers snappen niet waarom ze worstelen met geld, omdat ze cashflow niet snappen. Maar het begrijpen van de financiële situatie is wel waar de waardecreërende ondernemer veel mee bezig is. Deze ondernemer weet welke debiteur nog moet betalen, waarom er fouten worden gemaakt in de organisatie en hoeveel geld er is verdiend. Deze ondernemer zit ook minimaal een keer per maand met zijn boekhouder en/of accountant. Als deze ondernemer een zakelijke lening nodig heeft, bespreekt hij dit ook met zijn accountant of boekhouder of huurt hij de expertise in van een financieel adviseur. Deze ondernemer kiest bijna nooit voor de alleenstaande financieel adviseur, omdat deze in tegenstelling tot de accountant of boekhouder geen lange termijn belang heeft. Daardoor bestaat de kans dat het advies kort termijn gericht is en niet waarde creërend.

Kort samengevat; hard werken voor geld of gewoon proberen aan meer geld te komen lost niks op als je als ondernemer de financiële cijfers niet snapt. Meedoen aan de ratrace of investeren in geld kostende middelen die geen waarde toevoegen is de valkuil waar je voor op moet passen. Je moet leren hoe je met verhoogde inspanning ook meer voordeel gaat creëren voor jouw bedrijf en je privéleven.

En hoe weet je dan of je waardecreërend bezig bent? Door de volgende simpele benadering: Als je je voorstelt dat je nu stopt met ondernemen, hoeveel dagen kun je dan op de huidige voet door blijven genieten van het leven? Hoe meer dagen hoe, meer (terugkerende) waardecreatie!