Door Sergio Torres

2019 is begonnen en ik heet je welkom in de toekomst. Een toekomst waarin De Nieuwe Ondernemer klein is en focust op micro-innovatie.

Opvolgen:

We hebben het vaak over de grotere Nederlandse ondernemers zoals Pieter van der Does van Adyen of Pieter Zwart van Coolblue. Dit zijn ondernemers die extreme doelstellingen hebben en alles opgaven en daarmee ‘gokten op het grote succes’ en daardoor ook in staat waren het bedrijf nationaal - en internationaal - op de kaart te zetten. Maar in de toekomst zullen ook andere type ondernemers een impact hebben op onze samenleving. De Nieuwe Ondernemer is klein maar fijn. De Nieuwe Ondernemer zal niet alles opgeven en de doelen zullen dichter bij huis liggen. Ondernemen wordt meer een levensstijl met de focus op micro-innovatie. Ook bij het vinden en aannemen van mensen hebben deze ondernemers een eigen stijl. Het gebruik van technologie en gadgets zal een groot onderdeel zijn van het ondernemen. Het zijn dus technische, kleine, bedrijven die snel kunnen schakelen.

En wat is er ook verkeerd aan om gelukkig te zijn als je een bedrijf hebt dat donuts verkoopt met een omzet van € 50.000? De traditionele financiële wereld vindt dit nog moeilijk om te financieren: zij willen liever de grote ambitieuze projecten financieren. Dit gaat veranderen, ook hier gaat de ondernemer het heft in eigen handen nemen. Het regelen van financiering doe je direct vanuit je boekhoudpakket, waar alle data al in zit. Door technologie heb je meer keuze, kun je sneller handelen en ben je volledig ‘in control’.

Kenmerken van De Nieuwe Ondernemer

Als je inzoomt op wat De Nieuwe Ondernemer zo kenmerkt, dan vind je 8 eigenschappen. De Nieuwe Ondernemer:

  1. Heeft ondernemen als een levensstijl
  2. Is relevant voor zijn omgeving
  3. Regelt financiering via zijn boekhoudpakket
  4. Houdt van micro-innovatie
  5. Verkiest persoonlijkheid boven ervaring bij personeel
  6. Gebruikt gadgets en data als basis voor ondernemerschap
  7. Weet dat pensioen uit meer bestaat dan het bedrijf
  8. Vindt netwerken belangrijker dan ooit

Heeft ondernemen als een levensstijl

‘Lifestyle’ ondernemerschap betekent simpelweg dat je een bedrijf creëert rond het soort levensstijl dat je wilt. Het is niet dat je in jouw bedrijf werkt, dan thuiskomt en daar leeft. Je leeft in het bedrijf. Jouw bedrijf ondersteunt jouw leven en biedt jou de mogelijkheid om vrijheid te creëren en tegelijkertijd invloed uit te oefenen op het leven van andere mensen.

Deze vorm van ondernemerschap zal je steeds meer zien. De alleenstaande vader die om 5 uur opstaat, 2 uurtjes werkt en dan zijn kinderen wakker maakt om deze naar school te brengen. Bij terugkomst werkt hij weer 3 uurtjes om vervolgens even te gaan kitesurfen, de kinderen op te halen en te koken. Als de kinderen op bed liggen gaat hij nog even verder met zijn hobby: de onderneming. En als je het niet van mij aanneemt, dan misschien wel van Bill Gates en Warren Buffett die het hebben over dat je alles kunt kopen behalve tijd, en daarmee is tijd het meest waardevolle middel.

Is relevant voor zijn omgeving

We zijn allang voorbij de tijd dat een onderneming alleen maar winst moet maken. De samenleving en klanten eisen actieve participatie om maatschappelijke uitdagingen zoals armoede, financiële kennis en het broeikaseffect op te lossen. Ze eisen ook dat elk bedrijf wordt gerund volgens de huidige sociale normen. Wat denk je van het verhaal van Patagonia, een kledingbedrijf bekend van bergschoenen en windjassen, dat je niet los kunt zien van hun agressieve milieubescherming. Ze waren voorloper op gebied van kledingrecycling, en de relaxte vintage uitstraling van Patagonia is geworteld in het idee dat de kleding jaren mee gaat in plaats van seizoenen. Draag de kleding veel en geef het door aan je kleine broertje. Dat is de juiste mentaliteit.

Regelt financiering via zijn boekhoudpakket

Soms wil je groeien met je bedrijf en heb je daar geld voor nodig. Helaas is het verkrijgen van een financiering nog steeds een bewerkelijk en vervelend proces. Het financieringsproces kan weken duren en de uitkomst is vaak onzeker. Nieuwe online financiers zijn vaak extreem duur, doordat ze niet naar risico kijken en dit afdekken met hoge rentes. Dit is zeer frustrerend voor de ondernemer.

De Nieuwe Ondernemer gaat dit anders aanpakken. De Nieuwe Ondernemer gebruikt overal in zijn bedrijf tools, en natuurlijk ook voor het regelen van groeigeld. Financiering regel je via je boekhoudpakket, daar zit al je data al in. Bovendien zijn het jouw prestaties, dus vind je ook eenvoudig de financiering die het beste bij jou past.  Dit is ook direct waar ik als nieuwe ondernemer druk mee ben: LoanStreet, een financieringsmarktplaats. LoanStreet is er om jou te helpen bij het regelen van de beste bedrijfsfinanciering. Je vergelijkt alle belangrijke financiers op rente, kosten en snelheid. Volledig gratis en zonder verplichtingen. Als nieuwe ondernemer herken ik natuurlijk ook veel van deze 8 eigenschappen in mezelf.

Houdt van micro-innovatie

We zijn gewend te praten over de macro-innovaties, ‘the next big thing’. Dit gaat veranderen. De toekomst zal bestaan uit kleine innovaties door individuele ondernemers, die gezamenlijk weer iets groots kunnen opleveren.

In drie stappen kan een micro-innovatie gerealiseerd worden. Het is meestal een bottom-up benadering, waarmee met minuscule aanpassingen op kleine schaal verbeterd kan worden.

  • Erken dat verandering idioot simpel kan zijn. De meesten van ons die werken met dagelijkse bedrijfsprocessen zien meestal de kleine hiaten, zwakke schakels en kleine disfuncties. Deze inadequate handelingen worden vaak keer op keer herhaald. Zelfs de voor de hand liggende complicaties worden meestal genegeerd.
  • Pak een klein probleem bij de nek en richt je volledige focus daarop en ‘tweak het’ om het te verbeteren. Hoe kleiner de innovatie, hoe gemakkelijker het is om dit in te brengen zonder enige onderbreking van het proces of de beoordeling door anderen waardoor het weer een stroperig proces wordt.
  • Herhaal stap 1 en 2 honderd keer. Vermenigvuldig de honderd kleine veranderingen van een onderneming met het aantal ondernemers in een keten en visualiseer de echte impact die het kan maken op de totale verandering in een markt.

De krachtige micro-innovatie-multiplier kan niet alleen een enorm verschil maken, maar het is veel duurzamer dan de eenmalige oerknal van de grote R&D-afdelingen. En ook bij grote organisaties biedt dit voordelen, micro-innovaties leiden namelijk tot innovatief DNA binnen een bedrijf.

Verkiest persoonlijkheid boven ervaring bij personeel

De Nieuwe Ondernemer zal zijn eigen personeel meer zelf gaan opleiden. Door de krapte op de markt zal meer gekeken worden naar de persoonlijkheid van een potentiële werknemer. Hierbij wordt voornamelijk gekeken of die past in de cultuur en of die het potentieel heeft om snel nieuwe dingen te leren. Er is misschien geen groter cliché dan het woord passie, maar ook onderzoek wijst nu uit dat passie korte metten maakt met ervaring.

Gebruikt gadgets en data als basis voor ondernemerschap

Meer dan ooit zullen ondernemers data verzamelen en gadgets gebruiken. De Nieuwe Ondernemer gebruikt dit om zakelijke beslissingen en groei te stimuleren. Denk aan AI, deep-learning, machine-learning en andere technologie. En soms heb je niet eens door dat je het gebruikt, omdat het in een tool zit die je gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics om je websitegebruik te verbeteren, of IBM Watson om eens in die grote berg data te duiken die je verzameld hebt.

Weet dat pensioen uit meer bestaat dan alleen het bedrijf

Vroeger gokte de ondernemer op het succes van het bedrijf als basis voor de oudedagsvoorziening. Echter bij De Nieuwe Ondernemer bestaat het pensioen niet alleen maar uit het bedrijf. Hij zal ook andere vormen van beleggingen aangaan om zijn toekomst financieel veilig te stellen. In plaats van het kopen van de grote zakenauto zal hij een kleine elektrische auto aanschaffen en de rest van het geld investeren in het bedrijf dat deze auto’s maakt.

Een andere trend: pensioen hoeft niet per se na je 67e. Ondernemers knijpen er soms een jaartje tussenuit en vinden het geen probleem om later een jaartje door te werken. Want waarom zou pensioen alleen na je 67e kunnen? BrightPensioen gaf het zelfs een naam: het tussenpensioen.

Vindt netwerken belangrijker dan ooit

Door micro-skills en -innovaties wordt een ondernemer een klein onderdeel van de oplossing voor de klant. Netwerken zal daarom in deze nieuwe tijd alleen maar belangrijker worden en De Nieuwe Ondernemer weet dat.

Mensen willen gezichten zien achter een bedrijf. Mensen willen weten wat de ondernemer drijft en wat zijn dromen zijn.

Herken jij jezelf ook in De Nieuwe Ondernemer?